Bouwen met hout zit enorm in de lift. De stijging begon bij de eerste duurzaamheidsgolf van rond 1995. Na 2000 accelereerde het naar een hogere versnelling. Een milieukundiger denken ging hier gelijk op met de voortgaande ontwikkeling van moderne houten kwaliteitsproducten. Met name het bouwmateriaal kruislaaghout (KLH) – ook wel cross-laminated timber of CLT genoemd – vertoont een geweldige opmars.
Behalve door architecten wordt KLH door steeds meer partijen in de bouw omarmd. Niet alleen is er hoogst functioneel en esthetisch mee te construeren, maar ook levert het een belangrijke bijdrage aan de opslag van CO2. Als wapen tegen de klimaatopwarming is het een uiterst waardevol materiaal. Daarnaast heeft het nog vele andere voordelen op het vlak van duurzame herkomst, oneindige beschikbaarheid, prefabricage, flexibiliteit, herbruikbaarheid, remontabiliteit, gezondheid enzovoorts.
1,25 miljoen m3
De jaarproductie van het in de Duitstalige landen ontwikkelde kruislaaghout startte in 1995 met 25.000 m3. Daarna ging het snel: 125.000 m3 in 2005, 650.000 m3 in 2015, en dit jaar 2020 zal de teller naar verwachting stilstaan bij 1,25 miljoen m3. Vooral de laatste tien jaar is er met het materiaal volop geëxperimenteerd in houthoogbouw: de projecten schieten wereldwijd als paddenstoelen uit de grond.
Het hoogste gebouw is op dit moment Mjøstårnet in het Noorse Brumunddal (85,4 m). Door de grenzen te verleggen wordt steeds duidelijker wat er met KLH mogelijk is, óók voor woning- en middelhoogbouw.
(Foto: NinaRundsveen, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons)
Groeiende behoefte aan kennis
Met dat al ontstaat er bij architecten, constructeurs en andere bouwpartijen een groeiende behoefte aan kennis hoe er met kruislaaghout kan worden geconstrueerd. Er vinden diverse (web)seminars plaats. En bij uitstek de Tegenlicht-uitzending over Houtbouwers (20 oktober 2018) en de daarbij behorende Meet Ups overal in het land heeft houtbouw in het algemeen en KLH in het bijzonder gepopulariseerd:
Eén belangrijke vraag is of er uitsluitend in kruislaaghout kan worden gebouwd of dat dit moet gebeuren in combinatie met gelamineerd hout, gelamineerd fineerhout – GFH (laminated veneer lumber – LVL), beton en/of staal.
Kenniskapitaal wereldwijd
Al deze vragen uit de markt hebben Evan Buytendijk, directeur van Ingenieursbureau Evan Buytendijk, en taalarchitect Hans de Groot van Taalkwadratuur (voorheen hoofdredacteur van Het Houtblad) doen besluiten de vierdaagse cursus Kruislaaghout te ontwikkelen.
De cursus is bedoeld voor architecten, constructeurs, aannemers, prefab industrie en overige houtbouwgeïnteresseerden. In het cursusprogramma is alle kenniskapitaal van architecten, constructeurs en producenten wereldwijd verzameld en in deelonderwerpen neergelegd. Voor de laatste groep bestaat de mogelijkheid de cursus te sponsoren. Naast theorie wordt steeds teruggegrepen op de praktijk.
Eén cursusdag is gewijd aan het bezoeken van projecten o.l.v. de desbetreffende architect en/of constructeur. Bovendien is het de bedoeling een website in te richten die als platform de kennis en ervaringen van (kruislaag)houtbouw steeds bijhoudt.
Praktische informatie:
- Niveau cursus: MBO+/HBO
- Aanvangsniveau cursus: MBO (verkregen door opleiding dan wel werkervaring)
- Lengte/duur: 4 dagen
- Doelstelling: basiskennis KLH vergaren
- Studiebelasting: 4 dagen
- Kwalificaties toetsen: cursist ontvangt na afloop (bij deelname aan alle cursusdagen) een bewijs van deelname
- Doelgroep: calculators, werkvoorbereiders, (assistent) projectleiders, projectengineers, inkopers, architecten, constructeurs etc.
- Studiemateriaal: ontvangt cursist bij aanvang cursus
- Prijs: € 1.545,- (excl. BTW)
- Locatie: hotel Jakarta, Javakade 766, 1019 SH Amsterdam
- Datum cursus: op dit moment staat er geen cursus KLH gepland. Bij voldoende animo zal er een nieuwe cursus ingepland worden.
- Minimaal aantal deelnemers: 10
- Deze cursus is ook incompany aan te vragen
- Deze cursus is erkend door de SSWT. Bedrijven die onder de cao voor de Timmerindustrie vallen, kunnen bij de SSWT subsidie aanvragen voor een tegemoetkoming in de cursus- en verletkosten.